Jumaat, 29 Januari 2010

Al-Fatihah.....

24hb January 2010...bersamaan 8 Safar 1431 Hijrah....tepat pukul 11.50pm....aku telah kehilangan orang yang amat aku sayangi.....pada tarikh itu...emak telah pergi menyahut panggilan Illahi...

Pada hari Ahad itu...aku telah menjemput beberapa kaum ibu untuk bersama-sama aku membacakan Yassin untuk emak...dengan niat agar kesakitan yang ditanggungnya akan berkurangan.

Lewat petang itu, aku lihat perubahan pada wajah dan suhu badannya yang semakin lemah....aku mengajarnya mengucap dan beristifar berulangkali......kemudian keadaannya menjadi stabil semula...hinggalah ke malam.....kerana malam yg semakin larut...dan memandangkan esok Ayna bersekolah...aku mengajak Zul..untuk pulang kerumah....

Sebelum pulang...aku sempat membisikkan kalimah syadah dan selawat ketelinga emak...sambil memohon kemaafan dan meminta emak menghalalkan susu, makan dan minum sepanjang aku bersamanya....aku juga mengatakan yang aku redha...sekiranya Dia ingin mengambil emak dari kami semua....

Setiba dirumah...ketika aku sedang menghidangkan makan malam utk Zul....aku menerima panggilan mengatakan emak telah pergi meninggalkan kami semua. Aku terkedu dan tak mampu untuk berbuat apa lagi...hanya airmata yang mengiringi berita itu. Aku pengsan....

Aku hanya sedar lewat pukul 5 pagi...dikejutkan Zul....untuk kerumah mak....Setibanya aku disana....hanya airmata adik-beradik yg menyambut aku....Aku cuba bersikap tenang dan terima segalanya dengan redha.
Hanya Allah yang maha mengetahui perasaan aku ketika itu....

Sesungguh aku pasrah dan redha dengan ketentuanNya. Doaku "Semoga roh emak ditempatkan disamping orang-orang yang beriman dan mendapat keredhaNya...PadaMu Ya Allah....ampuni dosa ibuku...dan tempatkan dia disamping org-org yg Kau redhai....AMIN...." AL-FATIHAH....

Ida sayang emak......terima kasih diatas segalanya.

Tiada ulasan: